چشمک های آمریکا به رژیم اسلامی
فرامرز دادرس فرامرز دادرس

گرد همایی سه روزه ای در پایان هفته گذشته ؛ زیر نام هفتمین کنفرانس امنیت منطقه ای در بحرین، فرصتی دیگر به نماینده ارشد دیپلوماسی آمریکا داد تا پیامی روشن، سازنده و بی واسطه به حکومت اسلامی  برساند.

این کنفرانس از ( سوم تا پنجم دسامبر 2010 ) در منامه پایتخت بحرین انجام شد. خانم کلینتون وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود موضع حکومت جمهوری اسلامی را مبنی بر دارا بودن حق غنی سازی اورانیوم در ایران به رسمیت شناخت.

خانم کلینتون در سخنرانی خود گفت : « ایرانیان هنگامی که نشان دهند  دارای برخورد مسئولانه ای می باشند، با رعایت تعهدات بین المللی در آینده می توانند به غنی سازی اورانیوم بپردازند ولی تا کنون این فضای اعتماد را برا ی جامعه جهانی ایجاد نکرده اند... خانم کلینتون از ایران خواست که درگفتگو های تازه اتمی میان ایران و کشور های (1+5) که روز دوشنبه ششم دسامبر در ژنو برگزار می شود نقش سازنده ای ایفا کند.» منوچهر متکی وزیر امور خارجه حکومت اسلامی در پاسخ به سخنان هیلاری کلینتون با احتیاط گفت: « ایران این سخنان را گامی به جلو تلقی می کند ولی این گفته ها باید در عمل نشان داده شوند».

خانم کلینتون و منوچهر متکی هنگام میهمانی شام بر سر یک میز جای گرفتند، منوچهرمتکی تنها چند صندلی دورتر، در سمت راست خانم کلینتون نشسته بود.

یک بازرگان نزدیک به حلقه قدرت در ایران که نمی خواهد هویتش فاش شود به فرانسوی ها گفته است : « از دو ماه  پیش تاکنون آمریکایی ها "سیگنال " های مثبتی به سردمداران حکومت اسلامی می فرستند و رژیم نیز این حرکات را با دقت زیر نظر دارد » نشانه هایی که حاکی از موافقت دولت آمریکا در دراز مدت، با غنی سازی اورانیوم درایرا ن می باشد و سخنان خانم کلینتون آن نشانه ها را تاًیید می کند.

فرانسوی ها نگران این داد و ستد میان آمریکا و ایران می باشند و نگرانی خود را به گوش آقای اوباما رسانده اند. همین بازرگان گفته است : « این درخواست خانم کلینتون نمی تواند در پیشرفت مذاکرات ژنو تاًثیری داشته باشد، انتخاب سعید جلیلی در راًس گروه اعزامی ایران نشان دهنده این است که کاری از پیش نخواهد رفت، این بازرگان افزود ؛ اگر علی اکبر صالحی اعزام می شد امیدواری برای نتیجه بهتر افزایش می یافت ، چون صالحی طرفدار توافق با غرب می باشد ». روز سه شنبه هفتم دسامبر 2010 دور نخست مذاکرات ایران و گروه کشور های (1+5)  در ژنو به پایان رسید.

پس از انتشار بیانیه خانم کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی پارلمان اروپا در باره روند گفتگو ها، این بیانیه بی درنگ مورد اعتراض ایران قرار گرفت و حکومت اسلامی آن را خلاف واقع خواند.

خانم کاترین اشتون، چکیده سخنان خانم کلینتون در بحرین را تکرار کرد و  در بخشی از بیانیه اش نوشت: « ما و ایران توافق کردیم این مذاکرات را اواخر ماه ژانویه در استانبول ترکیه پیگیری کنیم. ما در نظر داریم در مذاکرات آتی درباره نظرات عملی و راههای همکاری دوجانبه برای حل و فصل نگرانی‌های اصلی ما درباره مسئله هسته‌ای تبادل نظر کنیم.» تاًکید خانم اشتون روی مسئله " نگرانی اصلی در باره مسئله اتمی " خوشایند حکومت اسلامی نبود و آن را با محتوای مذاکرات و توافقات منطبق نمی داند از این رو حکومت اسلامی  خانم اشتون را تهدید کرد که نوار صوتی  سخنان او را افشا خواهد کرد.

اختلاف میان طرفین  بالا گرفت و مذاکرات پشت پرده برای رفع این بحران آغاز شد. روز چهارشنبه هشتم دسامبر یک تارنمای حکومتی که ادعا می کند اخبار محرمانه را پخش می کند نوشت : اشتون عذرخواهی کرد؛ آقا سعید زمان مذاکرات را پذیرفت. این تارنما کوشید تا مسئله اختلاف در باره بیانیه خانم کاترین اشتون را تنها به اختلاف طرفین در باره تاریخ بعدی مذاکرات دگرگون کند و نوشت : « اقدام خودسرانه کاترین اشتون در اعلام زمان مذاکرات  1+5 با ایران، بدون هماهنگی قبلی با ایران موجب شد تا اشتون با واسطه قرار دادن ترکیه از ایران عذر خواهی کند» .

 

نشانه هایی از کارآیی تحریم ها در وضعیت اقتصادی کشور دیده می شود، زمستان و گرانی  با یکدیگر همراه شده اند و دولت آقای احمدی نژاد  نیاز به دست آورد هایی هر چند کوچک دارد تا بتواند زمستان را گرم و گرانی را نرم کند، ازسوی دیگر نیرو های آمریکایی و اروپایی در افغانستان وعراق هنوز زیر حملات انفجاری دست نشاندگان حکومت اسلامی قرار دارند و با آغاز فصل سرما آسیب پذیر تر خواهند شد، یک آتش بس زمستانی  به بهانه مذاکرات همراه با وعده غنی سازی بسود طرفین است، هرچند حکومت اسلامی نیازی به چشمک ندارد وغنی سازی اورانیوم  را دنبال می کند.  برای طرفین " از این ستون به آن ستون فرج است ". 

 

هفدهم آذر ماه- هشتم دسامبر 2010


December 9th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی